Promenadtips

Att promenera är ett väldigt bra sätt att motionera. Du får syrerik luft och rörelse: de två viktigaste komponenterna för ett friskt, piggt och starkt du. Här är tre enkla sätt att spetsa promenaderna som kommer att ge snabb effekt på din kondition.

1. Älska backar
Tänk inte ”åh, nej” när du stöter på en uppförsbacke. Tänk ”åh, ja” i stället. Backen erbjuder alldeles gratis och ypperlig träning. När du går uppför går pulsen upp och du tränar hjärtat mer effektivt utan att behöva öka tempo. Perfekt!

Så nästa gång du promenerar, välj backig terräng, lyft blicken mot toppen i varje backe, sträck på dig och gå i stadigt tempo hela vägen upp. Och du, var inte rädd för att gå upp och ner för samma backe flera gånger. Backträning är ett av de bästa sätten att snabbt få bättre flås.

LÄS MER: Fem knep som får dig att älska träning

2. Lämna stigen
Vägar och stigar i all ära, men så fort du lämnar dem blir träningen bättre. Det ojämna underlaget gör att du måste aktivera fler muskler och att även stabilitet i fotleder och knän stärks. Du får även bättre balans av att gå där det vinglar lite. Dessutom är det roligare.

SÅ FUNGERAR HÄLSOAPPEN WELLIE
• Träningspepp

Träningscoachen Erika Kits Gölevik ger dig massor av inspiration. Följ ett träningsprogram, kör enstaka pass eller få tips på övningar du kan göra själv. I appen hittar du en uppsjö av träningsfilmer som du kan välja och vraka bland. All träning kan göras hemma eller utomhus.

• Tusentals recept

Alla noggrant utvalda och granskade av Fredrik Paulún och hans näringsfysiologer. Allt från goda frukostar och snabba luncher, till gourmetmiddagar och härliga efterrätter.

• Kostprogram

Välj det program som passar dig utifrån vilken mat du gillar, hur mycket du vill gå ner i vikt och mycket tid du vill lägga på matlagning.

• Logga mat

Om du inte följer recepten i Wellie kan du logga den frukost, lunch eller middag du ätit. Wellie kommer att på ett enkelt sätt tala om för dig hur nyttig maten är. Ju fler grönmarkerade, i stället för rödmarkerade, livsmedel som du ätit desto bättre.

• Unik skanner gör matvalen enklare

Wellies skanner ger direkt besked om hur nyttig råvaran är. Skanna streckkoder och få direkt besked om hur nyttig varan är – om du kan äta obegränsat, om du bara ska äta mindre mängder eller kanske undvika helt.

• Motivationspepp

Att ändra vanor tar tid och man stöter inte sällan på motgångar. Därför hittar du kbt-psykologen Maria Farm i appen. Hon tipsar om hur du kan jobba med självkänsla och motgångar, men också hur du kan motivera dig själv och jobba mot realistiska mål och delmål.

Läs mer
TRÄNA MED NYA HÄLSOAPPEN WELLIE: Bli medlem här!

3. Lek med tempot
Fartlek är ett jättebra sätt att intervallträna. Enkelt och nästan löjligt effektivt för den som vill få bättre flås. Upplägget bestämmer du. Kanske gå så snabbt du orkar 100 steg, gå 100 steg som vanligt och sen 100 snabba steg igen och så vidare. Gå i maxtempo mellan varannan lyktstolpe, till nästa krök eller tills nästa gång du möter en gul bil. Du bestämmer. Träningen blir lika bra oavsett.

Källa: Expressen

https://www.expressen.se/halsoliv/traning/tre-superenkla-knep-for-att-maxa-dina-promenader-/