TSSC – Att gå ner i vikt!

och att samtidigt ha roligt, är det möjligt?

Klart det är, vi har gjort det under hösten på jobbet. Hur? Inget trams enkla regler och absolut inga konstiga bokstavskombinationer förutom TSSC (The Sony Smallest Compition).

Reglerna är enkla och klara, Den som under en förutbestämd tid har minskat mest procentuellt sett vinner hela tävlingen, det finns ingen andra plats, bara första. Det finns en prissumma till vinnaren, vi valde att ha en startsumma som var 250:- per deltagare, och då vi var 10 st blev prissumman 2.500:- .

Du är vad du äter eller Biggest loser, släg dig i väggen!!! Här kommer ”The Sony Smallest Competition” (TSSC)!!!!!
Nämligen vi skall under ett antal veckor tävla om vem som kommer att gå ner mest i vikt och det i procent!!!! En vinnare tar hem hela vinsten i form av papperssedlar. Det har konstaterats att om man vill gå ner i vikt, ska det tävlas och så fort det är cash inblandat ställer alla upp!!! Vi kommer att satsa 200-300 kr per person. Regler? Det finns inga, banta, träna, fuska gör vad du vill men kom ihåg vill du ta hem vinsten måste du jobba hårt. Vi väger oss varannan vecka och antecknar vikten i ett excel ark (se fil nedan), där kam man se vikt (kg), viktminskning (kg och procent), samt den totala vikt nedgången på alla tillsammans. Vecka 37 väger vi oss alla för första gången och då ska man ha följande klädsel, jeans, tshort och strumpor. Liknande klädsel vid alla tillfällen. Vi kommer under hela tävlingens gång använda oss av samma våg och vid sista invägningen tar vinnaren hem vinsten! Man kan givetvis avbryta tävlingen, det är helt frivilligt, men man får inte tillbaka insatsen, dessa går oavkortat till vinnaren.

Må bästa man vinna!

Hur gick det då?

Det gick bra! Vi höll på i 13 veckor och gick ner totalt xx kg tillsammans. Vinnaren gick ner xx kg och xx procent. Vilket var mycket bra jobbat.

Behållning
Behållning blev att då tävlingen fortlöpte över så lång tid, så fick man möjlighet att lägga om kosten, vilket kanske inte varit självklart om det bara hade varit under 2-4 veckor. Det var också mycket diskussioner om vad som är nyttigt att äta och mindre nyttigt. Själv förändrade jag inte så mycket, det har inte påverkat vad vi äter hemma, förutom att jag byter ut visa saker. Jag åt inte pasta, potatis, bröd och Ris. Undvek i största möjliga mån öl, vin etc, men tog gärna lite och dricka på helg.

Träning
Hur mycket tränades det? Jag kan inte svara för hur de andra gjorde, men jag gick ca 10km varje dag. Simmande (fridykningsträning) 2 ggr i veckan. Det var allt, inga gym eller liknande.

Slutsats
Det här kan jag rekommendera till andra att göra. Det är kul, enkelt och väldigt lärorikt.